Grado 2018 se soulodím Tug Towingu

Kategorie
,
Počet komentářů: 0
Grado 2018 se soulodím Tug Towingu

Dne 12. května jsem přijel na soutěž lodních modelů na Grado. Jako každý rok vyjedu s tlačným remorkérem. Obvykle jezdím jenom s jediným tlačným člunem. Tentokrát jsem chtěl vyzkoušet, jaké to bude, když pojedu se dvěma tlačnými čluny. Celkové soulodí se skládalo z TČ-571, TČ-1068 (zapůjčena od Tomáše Fila) a TR-8.

Všechno dohromady to mělo 1,42 + 2,73 + 1,00 tedy 5,15 metrů o celkovém výtlaku 116 kg. V reálu by celkové soulodí mělo nosnost 1812 tun. Model je v měřítku 1:25. Na modelu chybí ještě spousta věcí. Během poslední pěti let jsem neudělal nic, stavěl jsem jiné lodě. Doufám, že se na dokončení brzo vrhnu.

Nejhorší je asi transport, hodinu mi to trvá dostat do auta a hodinu z auta domu. Příprava na vodu trvá obvykle 40 minut. Pro zkrácení času přípravy jsem zvolil zatížení dlažebními kostkami, obvykle vozím hranaté PET lahve, kterých je asi 50ks. Přidané závaží mělo hmotnost 74 kg.

Uznávám, že v trojúhelníku bylo opravdu těsno. Před závodem jsem si vyzkoušel projet jenom tři branky, aby zjistil, jestli se vejdu. Vše se zdálo v pořádku. Po chvíli čekání jsem se dostal k jízdě. V první jízdě jsem bojoval snad se vším. Jediné co bylo v pořádku, bylo počasí. Nefoukalo a to mi umožnilo využít maximální manévrovatelnost soulodí.

Mohl jsem dělat i tzv. bočení, tj. pohyb celého soulodí do strany. Zjistil jsem, že pokud si dobře nenajedu, tak budu mít problém s prostorem. V první jízdě jsem měl nájezd od branky číslo 6 hodně natěsno. Dvacet centimetrů jsem měl mezi zádí remorkéru a břehem. Perfektní bylo, že na vodní ploše nerostly lekníny nebo byly ořezány. Vzhledem k délce jsem měl výjimku na čas a také, že mohu jet se soulodím.

S tlačným soulodím jezdím i na soutěže Tugtowing.cz, tam máme možnost se zastavit. To bohužel na soutěži Naviga nelze. Lodě musí jet stále kupředu. Couvačka a dokování je jiná kapitola. Hodně velké problémy mi kupodivu dělal průjezd brankou číslo 3 a 4. Ty jsem najížděl rovnoběžně s břehem.

Otáčení do branky číslo 1 a 6 bylo také problematické. Soulodí jelo rovně, pouze když bylo v nějaké brance a to asi jenom jedem metr. Jinak jsem měl trvale jeden motor vzad (ten vnitřní do zatáčky) a jeden v před a tím jsem i zatáčel. Tím jsem měl co nejmenší poloměr otáčení.

Couvání a doky byly v pohodě. Když jsem jel do doků, tak jsem musel soulodí srovnat rovnoběžně se břehem a pak i s dokem. Tady jsem využil boční posun soulodí. Je to dost náročná operace, ale kdo umí tak umí

.

Když jsem dokoval ve vyhrazeném obdélníku, tak v doku byl přední tlačný člun asi 1,5 metru a zbytek koukal ven. Manipulace byla hodně náročná. Vana je široká 42 cm. Dok jsem měl nastaven na 62 cm. Podle potřeby je možné otočit celé soulodí ve špičce, ve středu nebo v jeho zadní části.

Související

Reportáž Karla Majera
Výsledky

Bylo zajímavé poslouchat soutěžící, kteří jeli na trati se mnou. Říkali, že koukají jak jedu já a vůbec nekoukají na svoje modely. Občas měli problémy trefit se se svojí lodí do branky. Myslím, že se mi podařilo jednou projet vrcholovku s dotykem, jinak jsem vždy minul. Když jsem si to zkoušel jednou před závodem, tak jsem vrcholovku projel čistě. To mě stačilo k mé spokojenosti.

První jízdu jsem jel za 81, pak za 85 a nakonec za 89 bodů. Celkem jsem měl 87 bodů. Za tu srandu to stálo, u lidí to mělo opravdu úspěch.

Za fotky děkuji Květě a Erikovi. Bohužel video nikdo z mých kamarádů nenatáčel.

Další videa mých modelů naleznete na adrese:
http://www.youtube.com/user/modelyJR

https://www.youtube.com/channel/UCkg8acEN2YuwrULQzcUyDDA



Fotogalerie
Fotogalerie

Foto: ladous © 2018

Pro MoNaKo Ing. Robert Jurka

Na začátek článku