ZUBAIR - stavba lodi na expedici (1. část)

Kategorie
,
Počet komentářů: 0
ZUBAIR - stavba lodi na expedici (1. část)

Jak začali kluci pořádat expedice na Labi, tak jsem se rozhodl postavit nějaký lepší model, který by prořezával vodu lépe než remorkér. Volba nejprve padla na podobný menší model, který bohužel nesplňoval požadavky na optimální výtlak. Nakonec se mi podařilo na internetu objevit žebrorysky trupu a bylo rozhodnuto.

Volba opět padla na loděnici Damen. Ta vytvořila třídu FCS - Fast Crew Supplier, která slouží pro rychlou přepravu posádky a nákladu. Moje volba padla na třídu 3307, mojí předlohou se stala loď ZUBAIR. 

Daří se mi vybírat názvy lodí podle blízkého městečka nebo přístavu. Kalarka, Senglea a teď Zubair.

ZUBAIR pracuje v segmentu Oil service/PSV. Majitelem je South Oil Company (SOC), pluje pod vlajkou Iráku. Vyrobili ji v roce 2009 v loděnici Damen Shipyards Gorinchem v Holandsku.

Z důvodů přepravy jsem zvolil měřítko 1:25.

Měřítko 1:1 1:25
Délka 34,20 m 1365 mm
Šířka 7,30 m 295 mm
Výška 10,00 m 400 mm
Ponor 2,50 m 100 mm
Výtlak 168 t asi 12 kg
Výkon 3250 kW  

Předloha:

  • Je postavená ze slitiny hliníku s upraveným trupem Axe Bow 3 pro vynikající plavbu na moři a nízké nároky na údržbu.
  • Loď je vybavena třemi motory MTU/CAT, o celkovém výkonu 3250 kW. Pohon obstarávají tři vrtule s pevným stoupáním o průměru 1000 mm. Na přídi je instalováno dokormidlovací zařízení.
  • Posádka až 6 osob. Přepravní kapacita až 75 osob. Rychlost 28 uzlů. Může operovat do 1050 n.m. od pobřeží.
  • Výbava: 
    nosnost nákladní paluby 20 tun, kotva HYT-12 HHP 105 kg, jeřáb Heila HLM 5-2S, záchranný člun Zodiac Survitec RIBO 450, 4x záchranné čluny pro 20 osob, 4x světlomet, 2x radar, grafický plotr/ECDIS, autopilot, externí komunikace GMDSS A2
  • Více o předloze naleznete na www.damen.com nebo na www.shipspotting.com.

Model:

  • Model je postaven podle plánů, které vycházejí ze základního plánu od výrobce DAMEN SHIPARDS GORINCHEM a jeho 3D animace.
  • Každý motor a kormidlo bude řízeno nezávisle. Model má tři pětilisté vrtule o průměru 40 mm. Prostřední motor bude přidružen pouze pro max. výkon.
  • 3x Hobbywing QuicRun 1060
  • 3x RS-555-6515 DC 12V
  • 2x kormidla ovládané servy ES3001
  • lodní šrouby Raboesch o průměru 40 mm (168-15/168-16)
  • hlavní motory - 3x baterie Li-Pol 3 článek 8,0Ah (jeden motor jedna baterie)
  • celkem se bude řídit 12 kanálů
    k základním pěti budu ovládat světla (poziční světla, halogeny, reflektory, světla nástavby, radar), imitaci vodního chlazení a přepínání telemetrie napětí pro všechny tři baterie
  • Fotogalerie na modely-jr.rajce.idnes.cz
  • Web na modely-jr.aspfree.cz

Položení základny pro trup:

S překreslováním a úpravou originálních plánů od výrobce jsem začal v září 2023. První žebra na trup jsem udělal začátkem října 2023. Předpokládal jsem, že plovoucí loď by se mohla zúčastnit prvních závodů v Duchcově v dubnu 2024. Tak to se asi nepovede.

Trup dělám svojí osvědčenou metodou. Použil jsem pozitivní laminaci. Žebra jsou z depronu tloušťky 6 mm. Obšívka je z tloušťky 3 mm. Lepeno 15minutovým epoxidem. 

Rozměry trupu:

Na začátku jsem si nechal vytisknout plán ve skutečné velikosti. Je to opravdu pořádná loď.

Rozměry trupu jsou o dost jiné než u lodí, které jsem stavěl dosud. Musel jsem mezi žebra vkládat hodně výztuh. Při délce trupu 1320 mm jsem nakonec použil 20+1 žebro s roztečí 66 mm. Jako první žebro je použita uhlíková tyč o průměru 10 mm, která na konci bude zakončena nárazníkem ve formě šroubu M5 s vnitřním šestihranem. 

Trup se výztuhami hodně zpevnil. Další zpevnění přineslo propojení žeber v rozích linií, které probíhají celým trupem. Tam jsem ze sklolaminátu tloušťky 1 mm a šířky 15 mm dělal takový sendvič. Vždy jsem lepil dva výřezy, aby se překrývaly. Vždycky přesahovaly přes pět žeber.

Jako hodně problematické se ukázala tvorba podhonů. Ty jsem si vlastně vymyslel. Bohužel v žebroryskách chyběly úplně. Něco málo se dalo odhadnout z celkového pohledu. Pak jsem naštěstí objevil na stránkách výrobce konfigurátor, resp. 3D animaci se kterou jde hezky natáčet. Není úplně 100%, ale některé detaily jsou vidět.

Další problémy nastaly, když jsem se blížil špičce. Pořád se mi nelíbil tvar žeber. Nakonec jsem to o něco málo rozšířil a bylo.

Zvláštní konstrukce trupu:

Trup má hodně zvláštní tvar. Příďová vlna je usměrňována/rozstřikována dopředu před loď, jak je vidět na videích.

Horní paluba je ve výšce 160 mm nad vodou. Zadní paluba je ve výšce 66 mm nad vodou. Navíc při rychlejší jízdě bude špička asi o dalších 20 mm zvednuta z vody.

Na odrazníky se mi podařilo sehnat originální pneumatiky pro návěs. Pneumatiky jsou extra široké PNEU #44/24-16.

 

Pokračování příště.

Laminování popíšu příště. To snad už bude trup na hrubo dokončený.

Robert


Fotogalerie

Fotogalerie 
Foto: Robert © 2023 - 2024

Videa