Jak začali kluci pořádat expedice na Labi, tak jsem se rozhodl postavit nějaký lepší model, který by prořezával vodu lépe než remorkér. Volba nejprve padla na podobný menší model, který bohužel nesplňoval požadavky na optimální výtlak. Nakonec se mi podařilo na internetu objevit žebrorysky trupu a bylo rozhodnuto.
Volba opět padla na loděnici Damen. Ta vytvořila třídu FCS - Fast Crew Supplier, která slouží pro rychlou přepravu posádky a nákladu. Moje volba padla na třídu 3307, mojí předlohou se stala loď ZUBAIR.
Daří se mi vybírat názvy lodí podle blízkého městečka nebo přístavu. Kalarka, Senglea a teď Zubair.
ZUBAIR pracuje v segmentu Oil service/PSV. Majitelem je South Oil Company (SOC), pluje pod vlajkou Iráku. Vyrobili ji v roce 2009 v loděnici Damen Shipyards Gorinchem v Holandsku.
Z důvodů přepravy jsem zvolil měřítko 1:25.
Měřítko | 1:1 | 1:25 |
---|---|---|
Délka | 34,20 m | 1365 mm |
Šířka | 7,30 m | 295 mm |
Výška | 10,00 m | 400 mm |
Ponor | 2,50 m | 100 mm |
Výtlak | 168 t | asi 12 kg |
Výkon | 3250 kW |
S překreslováním a úpravou originálních plánů od výrobce jsem začal v září 2023. První žebra na trup jsem udělal začátkem října 2023. Předpokládal jsem, že plovoucí loď by se mohla zúčastnit prvních závodů v Duchcově v dubnu 2024. Tak to se asi nepovede.
Trup dělám svojí osvědčenou metodou. Použil jsem pozitivní laminaci. Žebra jsou z depronu tloušťky 6 mm. Obšívka je z tloušťky 3 mm. Lepeno 15minutovým epoxidem.
Na začátku jsem si nechal vytisknout plán ve skutečné velikosti. Je to opravdu pořádná loď.
Rozměry trupu jsou o dost jiné než u lodí, které jsem stavěl dosud. Musel jsem mezi žebra vkládat hodně výztuh. Při délce trupu 1320 mm jsem nakonec použil 20+1 žebro s roztečí 66 mm. Jako první žebro je použita uhlíková tyč o průměru 10 mm, která na konci bude zakončena nárazníkem ve formě šroubu M5 s vnitřním šestihranem.
Trup se výztuhami hodně zpevnil. Další zpevnění přineslo propojení žeber v rozích linií, které probíhají celým trupem. Tam jsem ze sklolaminátu tloušťky 1 mm a šířky 15 mm dělal takový sendvič. Vždy jsem lepil dva výřezy, aby se překrývaly. Vždycky přesahovaly přes pět žeber.
Jako hodně problematické se ukázala tvorba podhonů. Ty jsem si vlastně vymyslel. Bohužel v žebroryskách chyběly úplně. Něco málo se dalo odhadnout z celkového pohledu. Pak jsem naštěstí objevil na stránkách výrobce konfigurátor, resp. 3D animaci se kterou jde hezky natáčet. Není úplně 100%, ale některé detaily jsou vidět.
Další problémy nastaly, když jsem se blížil špičce. Pořád se mi nelíbil tvar žeber. Nakonec jsem to o něco málo rozšířil a bylo.
Trup má hodně zvláštní tvar. Příďová vlna je usměrňována/rozstřikována dopředu před loď, jak je vidět na videích.
Horní paluba je ve výšce 160 mm nad vodou. Zadní paluba je ve výšce 66 mm nad vodou. Navíc při rychlejší jízdě bude špička asi o dalších 20 mm zvednuta z vody.
Na odrazníky se mi podařilo sehnat originální pneumatiky pro návěs. Pneumatiky jsou extra široké PNEU #44/24-16.
Pokračování příště.
Laminování popíšu příště. To snad už bude trup na hrubo dokončený.
Robert
Fotogalerie |