Lánská louže 2010 je minulostí

Kategorie
,
Počet komentářů: 20
Lánská louže 2010 je minulostí

Již brzy na jaře jsme představili jednu netradiční soutěžní kategorii, která je v našich končinách zatím v plenkách. Řeč je o hasičských modelech lodí s funkčními vodními děly, které se utkaly v rámci Lánské louže v sobotu 4. září 2010. O tom, jak soutěž v této i jiných kategoriích probíhala, se dočtete v následujících odstavcích.

Modeláři z MK Lány a okolí nachystali vše, co v propozicích slibovali. Vodní plocha Židovského rybníka se na jeden den proměnila v kaskádu branek a jiných překážek, kterými proplouvaly snad všechny druhy modelů. Myslím, že nejobtížnější to měly modely plachetnic, které jsou přeci jen trochu více limitované aktuálními povětrnostními vlivy a nemůžou projet vše, co si člověk usmyslí. To by však na startu nesměli stát borci, kteří pravidelně jezdí soutěžní regaty maket plachetnic NSS. V podání Thalassy Karla Egrta a Seawindu Karla Zapletala pak nebyl problém projet dvakrát lomeným průplavem pro Tug Towing a zajet do přístavního doku. Zhruba metrové branky byly naprosto bezproblémové. Třetím, kdo se pokusil soutěžit, byl Bohumil Žák s plachetničkou Abbé Fária, která však v polovině prvního kola zaplula do houští.










Plachetnice objíždějí terčíky pro vodní děla a proplouvají lomeným kanálem.

V Tug Towingu šlo o soutěž jednotlivců, kdy přítomné remorkéry tahaly zhruba 14kg metrovou vanu, naplněnou štěrkem, a dřevěný vor o podobných rozměrech a váze 12 kg. Nutno podotknout, že nevyzpytatelněji se choval právě ten vor, protože jeho hydrodynamické vlastnosti nebyly stranově souměrné.










Tlačný remorkér s vanou a remorkér Interrogante


Hasičské modely lodí

Konečně se dostávám ke slibované kategorii hasičských modelů. Dá se říci, že ani dlouhodobá propagace přílišnou účast v této kategorii nezajistila, když se na start postavili de facto titíž, co před rokem. Ze dvou modelů tak snadno vyhrál Zdeněk Synek s Floriánem, jenž byl při zásahu přesnější a rychlejší.










Trefit během jízdy vodním dělem jakoby hořící cíl vyžaduje šikovné ruce a dobré oči.


Pára jako na Vyžlovce

Na závěr musím vzpomenout kategorii parníků, která byla četně obsazena. Dalo by se říci, že kdyby neonemocněl Tomáš Kočí, tak by se jednalo téměř o druhou Vyžlovku. Manžele Voráčkovi, kteří žijí poblíž Lán, nemusím snad zmiňovat. Jiří Voráček položil na vodu parní člun Victoria, který jel údajně naposledy před pěti lety v Plzni. To se projevilo nedostatkem vody na obě soutěžní jízdy. Z tradičních harcovníků dorazil ještě Ivan Hořejší s Der Seekadettem a suverénně vyhrál. Krásný parník Máša přivezl Ota Křen, jenž se stal pravděpodobně prvním českým modelářem, který na základě článku z Revue zakoupil a v akci předvedl parní stroj z USA. V Lánech tento strojek získal další příznivce, takže se můžeme v příštích letech těšit na hojnější účast.










Ivan Hořejší při přebírání ceny radostně zajásal.

V Lánech je krásně díky zázemí snad za každého počasí. Pokud panuje slunečno, pak každý, kdo nedorazil, může jen trpce litovat. Nezbývá než doufat, že si MK Lány a okolí udrží stávající elán při pořádání obdobných akcí.










Máša a její strojovna


Výsledky

  • Hasičské lodě - Zdeněk Synek (Florián)
  • Remorkéry - jaroj (Fenlander)
  • Pracovní lodě - Zdeněk Křítek (Happy Hunter)
  • Jachty - Miroslav Modr (Mája)
  • Parníky - Ivan Hořejší (Der Seekadett)
  • Plachetnice - Karel Zapletal (Seawind)












V Lánech se sešla pestrá paleta lodních modelů.


Další fotogalerie

ladous

Jamal



Obrázková galerie


Obrázková galerie


Foto: ladous © 2010



Videosnímek


Videosnímek
(Jamal © 2010)


347 s na serveru YouTube

Pro MoNaKo ladous


Na začátek článku

Komentáře

chybná fotka, či chybný popisek
Nepřihlášený

Na fotce č. 26 je Interrogante ne Fenlander.

Máša
T.Vilcsek

Moc pěkný článek.

Nejvíce mně zaujala Máša. Není to náhodou na trupu RŽ? Jezdí to na tekutý líh nebo se pletu? A na co je tam to zrcátko, kontrola těsnosti nádoby?

Na tom parníku je spousta vlastnoruční práce a toho si cením nejvíce.

Re: Máša
ladous

Jezdí to na tekutý líh a zrcátko je tam jako kontrola toho, jestli to hoří.

Re: chybná fotka, či chybný popisek
ladous

Díky za upozornění - už jsem to opravil.

Máša
Ivan parníkář

Ahoj vsichni!

I nas parnikare mile potesila pritomnost noveho kolegy.

Mne osobne o to vice, ze inspiraci mu byl muj clanek o americke stavebnici parniho strojku v casopisu RCrevue. Jeho bratr mu jej zakoupil a poslal... No a zatimco me zatim jen beha na zkusebnim prkynku v dilne, on uz ho namontoval do modelu. S parnim kotlikem, pokud vim, mu vypomohl Jirka Voracek.

Zajimave je, ze na tlak pouhe pul atmosfery parnicek jezdil velmi svizne. Nakonec mu sice v druhe jizde dosel lih v horaku, ale i tak to byla moc hezka premiera!

Pare zdar, kdo se prida na jare? :o)

Ivan

Re: Máša
ladous

Předháním se s Dadou v tom, kdo z nás bude rychlejší v dokončení funkčního modelu. RomanT se též nedávno přiznal, že strojek z Ameriky má doma.

Do Vyžlovky 2011 vkládám velké naděje ;-).

kartonist

Tak já se snažím od jara vyrobit (alespoň) jednočinný jednoválec do lokotky, a tady je za míň, než co jsem do toho zatím vrazil. :( Do háje...

Jak jste ten strojek kupovali - přímo? Vidím tam na výběr furt jenom US...



Radek

Re:
ladous

V tomto příspěvku na DF je zmíněna jedna z možných cest:

http://www.mo-na-ko.cz/php/portal/viewtopi c.php?pid=30688#p30688



(Asi to ten odkaz vyhodí chybně, takže bude nutné umazat mezeru.)

stavebnice parniho stroje
Ivan parníkář

http://cgi.ebay.com/Live-Steam-Engine-Marine-Twin- FULLY-MACHINED-Kit-/350253228134?pt=LH_DefaultDoma in_0&hash=item518cb82066

na tomhle odkazu je ta stavebnice k mani. Cena kup ted za 149,- americkych dolaru

http://www.cz-ebay.cz/

a na tehle strance lze strojek objednat po jednoduche registraci v ceskem jazyce. Berou si asi deset procent za zprostredkovani, ale jsou skutecne solidni. Penize se prevadi na bankovni ucet - tedy zadna rizikova platba a zbozi prijde z Ameriky primo na vasi adresu.

Tim, ze jsem o strojku psal do RCrevue, uz jsem nepsal na mo-na-ko, ale mozna by nebylo od veci o nem jeste neco malo napsat. Protoze se mi skutecne jevi jako docela dobra prilezitost, jak s funkcni parou zacit.

Ivan

stavebnice parniho stroje
Ivan parníkář

http://www.youtube.com/watch?v=61hLEpF3BJo

http:/ /www.youtube.com/watch?v=l0FXjRd-ZkE&feature=r elated

na techto dvou adresach se muzete mrknout, jak to zhruba vypada a chodi.

Na prvnim videu jsem natocil i obsah krabicky po rozbaleni a jednotlive soucasti, ktere jiz neni treba opracovavat, ale pouze sesadit a sesroubovat.

Na druhem videu je jeste jakesi vylepseni (z nouze :o) uchyceni kyvavych valcu na cepech. Strojek bezi asi na jednu a pul atmosfery. Pri vetsim tlaku uz litaji provizorni silikonove hadicky :o) Zkusebni kotlik neni taky kdovico. Obycejny lezaty medeny valec asi na 400ml vody a malej kulatej keramickej horak.

i.

kotlík
kartonist

Ahoj Ivane.

Když už je řeč o úplných začátečnících, nemáš tip na hotový kotlík? V mém případě nejlépe ležatý na (tuhý) líh.

Ne, že bych neuměl hledat nebo byl líný (no dobře, trošku), ale hlavně nemám představu, co s tím dvojválcem bude reálně chodit.

A ještě poprosím o číslo RC revue, kde je ten článek. Na stránkách časopisu jsem v posledních číslech nenašel.

Omlouvám se za spoustu otázek a Ať to pára tlačí!



Radek

parni strojek
Ivan parníkář

http://www.rcrevue.cz/casopis-rc-revue/archiv-caso pisu/&cislo=9/2009

RCrevue c.9 r.2009

Co se tyka kotliku, tak jedna z moznosti je pohledat na ebayi, myslim, ze tem stejna firma nabizi jak komponenty, tak i hotovy kotel. Akorat mam pocit, ze je urcen spis pro stacionarni vyuziti nez do modelu lodi. Pokud bys ho chtel vyrobit od nekoho, tak se zkus obratit bud na Jirku Voracka nebo Pepu Darvase. Pokud vim, tak Pepa nekde tady v nejake diskusi nabizel kotlik z nerezu cca za 3000,- vyhoda je, ze z nerezu bude naveky, nevyhoda horsi tepelna vodivost oproti medi. Kazdopadne v tom mym remorkeru P21 nerezovej od Pepy je a funguje dobre. Jsou to takovy dva horizontalni bubinky propojeny asi osmi trubkami ve kterych cirkuluje voda. Obsah asi 400ml, tlak 1,5-2 bary pohani dvouvalec 2x10mm. Fotka toho kotle je tu na mo-na-ku v clanku o mym remorkeru. Dalsi planky a schemata parnich kotlu jsou tu taky nekde.

kartonist

Díky, hledal jsem jen v letošních číslech...

Máša
T.Vilcsek

Nenašly by se fotky vnitřku kotle?

kotlik z remorkeru
Ivan parnikar

http://www.mo-na-ko.cz/php/portal/view.php?cisloc lanku=2007090003

tady na tom odkaze je cely clanek, jak jsem zacal stavet remorker tzv. Prazsky Pecko neboli P21 neboli RŽ1 neboli Austria ci tez Víla. Trup od Pepy Darvase, jinak staveno jako polomaketa podle dobovych fotografii a vlastniho navrhu. Parnicek uz ma nyni noveho majitele, se kterym byl smenen za repliku historickeho kola Pedersen. A kamarad je z nej uplne nadseny :o)

Mazání
kartonist

Ještě jsem si Ivane všimnul, že to máš bez maznice, tak se chci zeptat, čím a jak často mazat.

(Jinak výroba kondenzační maznice by snad neměla být až takovým problémem.)



Radek

maznice
Ivan parnikar

Ahoj,

maznice tam samozrejme je. Od 1,5 baru, kdy para dosahuje vyssi teploty nez 100 stupnu celsia je temer nezbytnosti. Sam je delam tim nejjednodussim zpusobem. Svisla trubicka, dole zaslepena, nahore pripajena maticka a do ni sroub s tesnenim. Skrz ni vede opet na obou stranach pripajena trubicka, ktera vede paru od kotle ke stroji a uvnitr je navrtana mala dirka cca 0,2mm. Do ni pouzivam olej do prevodovek. Po jizde pak odsroubuju sroubek a injekcni strikackou ze dna odsaji kondenzat a opet doplnim olejem.

pro ladouse
kartonist

Nebylo by dobré tuto diskuzi přenést/zkopírovat do vlákna o parních strojcích? Aby se to líp hledalo...



Radek

souhlas
Ivan parníkář

S poslednim prispevkem naprosto souhlasim. Do diskuse k tomuto clanku je urcite vhodnejsi napsat, ze Lanska louze byl moc hezkej zavod (a to nejen proto, ze jsem ho v pare vyhral :o) Pecliva priprava poradatelu, pohodova atmosfera na brehu a take neobvykla trat se slalomem. Zavod je koncipovan jako modely ruznych kategorii bez stavebniho hodnoceni. Tim, ze u modelu neni hodnocena stavba se tak cely zavod odehrava na vode podobne jako v kategorii F4 A. Tady mi asi skalni maketari daji pohlavek, protoze tyto pravidla nijak neprospivaji snaze o vetsi maketovost modelu, ale na druhou stranu jsou jsou zaroven naprosto objektivni.

Jeste jednou velke diky poradatelum a vsem zucastnenym za prijemne stravenou sobotu!

Ivan

Re: pro ladouse
ladous

Zabralo mi to dvacet minut a stejně si myslím, že by bylo dobré to ještě nějak roztřídit - Mášu zvlášť, strojek zvlášť, maznici zvlášť...



Asi by bylo nejlepší z pana Křena vymámit fotky ze stavby Máši, pokud nějaké má ;-).

Vladyka models

DSYS

MODELA PRAHA s.r.o.

Modely lodí

RCMania.cz = vše o modelářství

Licence Creative Commons

TOPlist

Odběr novinek e-mailem

The subscriber's email address.